השפעת אנשים על מהירות הנהיגה



כיצד משפיעים אנשים אחרים על המהירות שלך
?
עד כמה הנהג הוא אוטונומי בהחלטותיו והאם הוא מושפע מהסובבים אותו בעת הנהיגה
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הוציאה לאחרונה גיליון נוסף של "כיוונים חדשים בבטיחות בדרכים" הכוללת. סקירת ספרות וחידושים בעריכתו של ד"ר ר דן מוקואס. החוברת הזאת סוקרת מחקרים העוסקים בעולם התוכן של הנהיגה והתחבורה ואנחנו מתכבדים להביא לפניכם בכתבה זו ובנוספות שיבואו מקצת מהמחקרים שנסקרו בחוברת.
הנהיגה היא חוויה חברתית בה משתמשים בדרך חולקים ביניהם את המרחב המשותף ולעיתים גם את כלי הרכב עצמם, וכאשר לנהג מצטרפים נוסעים. במרכז חוויית הנהיגה נמצאת המהירות שאותה הנהג מווסת במרוצת נסיעתו ושעוצמתה מכתיבה למעשה את כל ההתנהגויות הכרוכות בנטילת סיכונים. לא מעט מחקרים שנעשו בעבר הראו שהחלטת היחיד בבחירת מהירות הנסיעה של רכבו מושפעת גם ממשתתפים אחרים.נוכחות נוסעים ממתנת לעיתים את המהירות בה בוחר הנהג מלכתחילה אך ההשפעה יכולה להיות הפוכה ולדרבן אותו להאיץ, בתהליך התלוי בגיל הנהג ובהשתייכותו המגדרית
.
גורמים תרבותיים ונורמות חברתיות עלולים לשנות את תפיסת הנהגואת אמונותיו כאשר הם מקבלים ביטוי על ידי אנשים בעלי משמעות עבור הנהג
.
גורם חברתי נוסף שמעצב את התנהגות הנהג ומשפיע על חלק גדול מההחלטות בהן הוא נוקט תלוי במעשי הנהגים האחרים. השוואה חברתית או חיקוי התנהגויות המתקבלות כנורמות,מובילה לאימוץ מהירות שתואמת את הנעשה בכביש אפילו בניגוד לדרישותינו ולמגבלות החוק. ממצאי סקרים מצביעים על נטייה של נהגים להערכת
יתר של מהירות הנסיעה של הנהגים האחרים.
מי השתתף במחקר?
במחקר השתתפו 67 נהגים אוסטרליים משני המינים בגילאי 17-27 למקצתם יש בעברם תיקי מהירות. המשתתפים ענו לשאלות מנחות שהתייחסו לשלושה היבטים של המהירות.

הגדרה אישית מהי מהירות ובאיזו מידה אתה עובר את המהירות המרבית המותרת

– הציות לחוקי התנועה )האם זה קל לציית למגבלות מהירות ומדוע(.

השפעות חברתיות) מי או מה משפיע בעיקר על הבחירה במהירות נסיעתך(.
התוצאות
השפעת אנשים מוכרים – רוב הנשאלים מדווחים על השפעת הנוסעים עמםברכב, כאשר בדרך כלל,ההשפעה נוטה לכיוון מיתון הנהיגה.
הורים וחברים משפיעים על נהגים צעירים ואילו אצל נהגים מבוגרים יותר הדמויות המשמעותיות הן הילדים או בני הזוג. נוכחות ילד קטן משפיעה רבות על אם צעירה גם בהיעדר פנייה מוצהרת של הילד, כנראה בשל תחושת אחריות.
בקרב נהגים שהצהירו שיש להם הרשעות בתחום המהירות, השפעת הנוסע היא לעיתים הפוכה והם טוענים שנוכחותו מדרבנת אותם לנהוג בצורה פחות זהירה
.
נהיגת "סולו" – כשהנהג נוסע לבדו הוא נוטה לנהוג מהר יותר מאשר בעת נהיגה עם נוסעים. ההסבר לכך הוא שלבד יותר קל להתנהג בפראות ולקחת סיכונים כיוון שאין אחריות על אנשים קרובים.יש לציין שאלו שדיווחו על נטייה לנסיעה במהירות גבוהה יותר כאשר הם לבד ברכב לא התייחסו לסיכון האפשרי למשתמשים אחרים בדרך (נהגים או הולכי רגל)האחריות שחשו היא בעיקר כלפי אנשים מוכרים הנמצאים ברכב עם הנהג
.
השפעת נהגים אחרים –
אצל נהגים צעירים קיימת נטייה לתחרות עם נהגים אחרים ולפעמים הדבר מתבטא בתוקפנות שבאה לידי ביטוי במניעת עקיפה על ידי רכב שנוסע מאחור ובנטייה לבצע עקיפות של רכב יוקרתי כדי להפגין עליונות על הנהג.
בכל קבוצות הגיל נמצא כי הנהגים חשים לחץ פסיכולוגי המופעל על ידי נהגים אחרים והמדרבנים אותם להאיץ ובמיוחד בקטעי דרך חד
נתיבית שבה אין אפשרות לעקיפה או כשנתיבי הכביש עמוסים. נמצא גם שאם יותר מדי כלי רכב עוקפים את הרכב בו נוהג אדם מסוים הוא נוטה להאיץ.
בקרב נשים,מדווח על לחץ מאיים של רכב שנצמד מאחור או שנהגו מהבהב באורות גבוהים כדי לדרוש הגברת מהירות במצבים שאין לו אפשרות לעקוף.
לפעמים הלחץ הוא כה גדול עד שהנהג המאוים יורד לשולי הדרך כדי לפנות את נתיב הנסיעה לנהגים שמאחוריו כדי להשתחרר מהם.
החיזוק החברתי של המהירות – החיזוק החברתי נובע מתגובת הסביבה המיידית של הנהג לגבי צורת נהיגתו. בני משפחה וחברים יכולים להגיב בצורה מעודדת או ביקורתית. נהגים צעירים הנוהגים ברכב משפחתי לא מדווחים על עבירות המהירות שלהם מאימת הסנקציות המשפחתיות יותר מאשר הם חוששים מתשלום קנס
.
נשים צעירות מודות שהן אפילו מתביישות מחברותיהן על שנעצרו בעוון מהירות מופרזת.

אצל גברים ועברייני תנועה חוזרים אין תחושת אי נוחות או בושה על קבלתדוחותמהירות.

להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg