עשרות אלפי נהגים שרישיונם נשלל ממשיכים לנהוג. האם הושגה פריצת דרך בטיפול בעברייני תנועה, שממשיכים לנהוג לאחר פסילת רישיון?
26.11.13
במסגרת דיוני הוועדה לפניות הציבור בכנסת, בראשות ח"כ עדי קול, הושגה פריצת דרך בטיפול בעברייני תנועה, שממשיכים לנהוג לאחר פסילת רישיון. לראשונה, קציני בטיחות יהיו חשופים לתמונת מסוכנות של נהגי הסעים: מספר השלילות, הקנסות והנקודות של הנהג.
דו"ח מבקר המדינה משנת 2009 העריך כי עשרות אלפי נהגים בישראל נוהגים בפסילת רשיון. ביניהם גם נהגי משאיות כבדות, נהגי אוטובוסים והסעות ילדים. דו"ח המבקר מצא כי 82,000 נהגים נמצאים בפסילה, ו-68% מהם לא הפקידו את הרישיון שלהם אחרי הפסילה. מדובר בכ-60,000 נהגים על הכביש שנוסעים ללא רישיון!
הבעיה אותרה כבר ביולי 2006 אז חוקק סעיף 61 א לפקודת התעבורה, על ידי ח"כ גלעד ארדן, שקבע כי על משטרת ישראל להקים מאגר פתוח ונגיש בנושא. חקיקה לחוד וביצוע לחוד ועד היום לא יושם החוק.
כדי להפוך את החוק לתקנות נדרשו כשבע שנים ועשרות דיונים בכנסת במהלך השנים, עד שבימים אלו הושגה הסכמה בין נציגי המשרדים בועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ עדי קול. כיום, חברות המעסיקות מסיעי המונים (צי רכבים/משאיות או אוטובוסים) אינן מורשות לקבל רישום פלילי &ndash תעבורתי של המועמדים לעבודה, ועל כן קציני הבטיחות אינם יכולים לדעת מי מהנהגים העהבודים בחברה רישיונו בשל עבירות תנועה והוא נוהג ללא רשיון. הסכנה היא ברורה ועל כך אין חולק. רק בשבוע שעבר נודע על נהג נוסף שהיה מעורב בתאונת דרכים, לאחר שנהג תוך שלילת רישיון.
הפתרון שנמצא בועדה, היה מונח למעשה תחת הפנס במשך שנים רבות, בדמות מתן נגישות לקציני הבטיחות לקבל תמונת מסוכנות של נהגי הסעות ילדים וכלי רכב כבדים עשוי למנוע אסונות גדולים.