נהגים צעירים ותאונות


נהגים צעירים ותאונות
מספר התאונות הקטלניות אצל נהגים צעירים גבוה במיוחד. אימון צוותי נהיגה
בנוכחות נוסע פעיל יכול להוות כלי יעיל בשיפור התנהגות נהגים צעירים
המושפעים רבות מנוכחות הנוסעים
.
25.12.11

בהוצאת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יצא לאחרונה גיליון נוסף של "כיוונים חדשים
בבטיחות בדרכים" – סקירת ספרות וחידושים בעריכתו של ד"ר דן
מוקאס. החוברת הזאת סוקרת מחקרים מרחבי העולם העוסקים
בעולם התוכן של הנהיגה והתחבורה ואנחנו מתכבדים להביא לפניכם בכתבה זו
ובנוספות שיבואו מקצת מהמחקרים שנסקרו בחוברת.
סיכון היתר של נהגים צעירים מהווה תופעה עולמית מדאיגה
והמספרים מדברים בעד עצמם. רוב מקרי המוות בקבוצת הגיל
24-15 במדינות האיחוד האירופאי נובעים מתאונות דרכים.
אחד מגורמי הסיכון בנהיגת צעירים היא ההשפעה השלילית
של הנוסעים המתלווים לנהג והמפריעים או מדרבנים אותו
לביצוע פעולות מסוכנות. מחקרים קודמים מצביעים על תופעה
כפולה: נוסעים בני גילו של הנהג הצעיר משפיעים, על הנהג הצעיר,
בצורה
שלילית בשעה שנהג מבוגר יותר איננו מושפע לרעה על ידי נוסעיו
ואפילו נוטה בנוכחותם למתן את התנהגותו לעומת סגנון נהיגתו כשהוא לבד ברכב.
המחקר על ההשפעה החברתית של הנוסעים על הנהג התמקדה בתופעת
הנוסעים בני גילו של הנהג היוצרים בדרך כלל השפעה שלילית

בצורה של
הסחות דעת מהנעשה בכביש, שיחות פרועות,
הפרעות לנהיגה ולחץ חברתי להפגנת יכולות ולתחרות עם נהגים אחרים.
השפעות נוספות הן הרעש המכביד על ביצוע תקין של מטלת הנהיגה
כמו במצב של הפעלת רדיו בעוצמות בלתי סבירות.
במצבים אלו של הפרעות והסחות דעת ובהשוואה לנהג מנוסה,
הנהג הצעיר מפגין יכולת פחותה בזיהוי סיכונים
,בבחירת דרך
הפעולה המתאימה לנסיבות ובהתכוננות לאירועים בלתי צפויים.
השפעות אלו חריפות במיוחד כשמדובר בצעירים ממין זכר המרבים
בנסיבות אלו בביצוע עבירות תנועה בנטילת סיכונים ובנסיעה
במהירות מופרזת בגבולות יכולות הרכב
.
תקנות מגבילות
כדי למתן את התופעה החברתית השלילית של נוכחות נוסעים
ברכב התקבלו במדינות רבות תקנות
המגבילות את מספר הנוסעים בנסיעה כאשר לנהג אין מספיק ותק. שאלה חשובה
העולה בדיונים רבים היא האם יש להשתמש בכוחם
של
הנוסעים למיתון נהיגה והאם כדאי לגייס אותם, על ידי הדרכה והסברה מתאימות,
לחיזוק הדרישות לבטיחות
ולמניעת ההשפעות השליליות הנוצרות בדרך כלל על ידי נוסעים חסרי
אחריות
.
צוות חוקרים מאוניברסיטת מונש באוסטרליה בדקו את סוגיית
השפעת הנוסע על נהגים צעירים.
בניסוי השתתפו 62 צעירים בני 21-18 שחולקו לזוגות, נהג ונוסע. מחצית מהנבדקים
שימשו כקבוצת ביקורת.
כל המשתתפים ממלאים שאלון התנהגות בנהיגה שמכיל 24
פריטים.
ביצועי הנהיגה של כל המשתתפים נבדקו בסימולטור. כל המשתתפים
עוברים הדרכה בהפעלת הסימולטור.
קבוצת הניסוי מקבלת הדרכה בסדרת סדנאות
, דיונים והפעלות
המיועדות לשפר את יכולתם של
המשתתפים לזהות
סיכונים והתנהגות מסוכנת של הנהג בתוך הרכב
, ולהשתמש בתקשורת ברורה
כדי לדווח על אירועים או לתת הוראות. בקבוצת הניסוי
נבחרים, באופן אקראי, זוגות, נהג ונוסע.
הזוג מתיישב ברכב לביצוע ה
נסיעה על תוואי באורך של 6.6 ק"מ
הכולל דרך ראשית ומפגשים עם צמתים
כל
600-300 מטר. מטלת הנהג היא לנסוע תוך
שמירה על חוקי התנועה והנוסע מתבקש
להשגיח על הנהג ולדאוג לשמירה על המהירות המותרת,
על מרחקי עקיבה ועל זיהוי סיכונים
.
ממצאים
קבוצת הניסוי מציגה בתשובות לשאלון עמדות לאחר
הניסוי שיפור ברמה תצהירית במונחים
של רצון ליותר בטיחות
והימנעות מעבירות אך ללא הבדל מובהק עם קבוצת הביקורת
.
ביצועי נהיגה של קבוצת המודרכים )ניסוי) מול קבוצת הביקורת )ללא הדרכה(
מדד ביצועים
קבוצת ניסוי
קבוצת ביקורת
מובהקות סטטיסטית
מהירות ממוצעת (קמ"ש)
56.1
57.4
אין
סטיית תקן של המהירות
24
23.8
אין
מהירות מרבית
81.1
81.2
אין
מרחק ממוצע מהרכב המוביל (מטרים)
112.9
87.3
0.05
סטיית תקן של המרחק
17.7
13.3
אין
סטיית תקן של המרחק הרוחבי מגבול הנתיב
0.36
0.45
אין
בקבוצת הניסוי נמצא שהמרחק הממוצע מהרכב
המוביל גדול בצורה מובהקת ממרחק הנסיעה
העוקבת של קבוצת הביקורת. לעומת זאת, לא נמצאו הבדלים
במהירויות הממוצעות
.
ניתוח המהירויות של הנבדקים בסדרת מדידות כל 10 מטר
לאורך קטע של
170 מ' לפני מפגש
פוטנציאלי עם רכב החרום מעלה שפרופיל המהירויות של קבוצת הניסוי
שונה בצורה מובהקת
בהשוואה לקבוצת הביקורת. מתברר כי הנהגים והנוסעים שעברו את
ההדרכה נוסעים במהירות
נמוכה יותר (ההבדל מובהק סטטיסטית.
(החל מהרגע שבו הם מבחינים
ברכב החרום וההאטה שלהם יותר חדה בקרבת הצומת
בהשוואה לקבוצת הביקורת שלא עברה הדרכה לפני הניסוי
.
השיחות בין שני אנשי הצוות, נהג ונוסע, הוקלטו ונמצא כי 49 אחוז
מזמן השיחות בנסיעה הוקדש לשיחות חולין לעומת
69 אחוז בקבוצת הבקרה. ביתר הזמן,
התקשורת בין שני אנשי הצוות הוקדשה
לנהיגה, להערות על אירועי נהיגה, עבירות או טעויות בשיקול דעת
.
ממצאי התקשורת בין הזוג הנבדק מתייחסים לשני מצבי נהיגה:
נהיגה עוקבת ופעולה מול רכב חרום בצומת.
שני תרחישים שליליים נלקחים בחשבון: עבירה מודעת או פעולה בהיסח דעת.
השיח הרלוונטי לנסיעה מקודד איפוא לפי ארבעת המצבים הבסיסיים
כשבכל קטע תקשורתי ניתן ציון מ
0- עד 4 על איכותו הבטיחותית.
ציון
4 למסר של הנוסע שמגנה בפירוש עבירת תנועה שביצע
הנהג או פעולה מתוך היסח דעת.
הציון המרבי הכולל של הקבוצה הוא
48 על הערות
תקשורת חיובית ו-
48 על הערות שליליות מבחינה בטיחותית.
הנוסעים שעברו הדרכה השיגו ציון ממוצע
33 בהיבט החיובי
וציון
12 בהיבט הבלתי בטיחותי,
לעומת קבוצת הביקורת שהשיגה בהתאם
24 ו-30 רק
ההבדל בשיח הבלתי בטיחותי מובהק סטטיסטית
.
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg