עייפות בנהיגה – מחקר 2015


מתים מעייפות
סקר חדש מגלה: 15% מנהגי ישראל הודו שנרדמו על ההגה לפחות פעם אחת במהלך השנה האחרונה.
20/8/2015
מסקר חדש שהזמינה עמותת 'אור ירוק' ממכון גיאוקרטוגרפיה עולה כי 15% מציבור הנהגים בישראל הודו שניקרו במהלך נהיגתם לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. הסקר, שנערך בחודש יוני האחרון, נועד למעשה לבחון את שיעור הנהגים שנרדמו על ההגה בשנה האחרונה, ואת שיעור האנשים אשר נסעו ברכב עם נהג והבחינו כי הוא נרדם על ההגה. בהמשך לנתונים הללו, עוד עולה מהסקר כי במהלך חמש השנים האחרונות לא חל שינוי במספר הנהגים שהודו כי נרדמו במהלך נהיגתם בשנה האחרונה, וזאת למרות קמפיינים והסברה בנושא, וכי דווקא נרשמה עלייה במספר הנשאלים שטענו כי נסעו עם נהג שניקר במהלך הנהיגה מהשנה הקודמת. 16% מהנשאלים טענו כי נסעו עם נהג שניקר במהלך נהיגה לפחות פעם אחת לעומת 10% שטענו בסקר דומה שנערך בשנה שעברה. בנוסף לכל זאת, מחקרים שנעשו על השלכות העייפות, גילו שבין היתר ניתן לציין בעניין זה שעייפות גורמת להארכת זמן התגובה, בעיות זיכרון, ירידה בקואורדינציה ופגיעה ביעילות תהליך עיבוד המידע. לכן, ניתן לקבוע שעייפות גורמת לירידה משמעותית ביכולות הקשורות לנהיגה, ואכן מחקרים שונים מאששים זאת.
חוקרי תאונות דרכים רבים ברחבי העולם מדווחים כי רוב התאונות שנגרמות כתוצאה מעייפות מתרחשות בכבישים ראשיים מהירים, בשעות הערב המאוחרות או בשעות הבוקר המוקדמות, לאחר נסיעה ארוכה. ברוב המקרים, מדובר בסטייה מהכביש או התנגשות חזיתית עם רכב המגיע מכיוון נגדי. עוד עולה מנתוני חוקרי התאונות כי האוכלוסיות הנמצאות בסיכון גבוה יחסית לתאונות אלה הן צעירים עד גיל 25, אנשים בעלי הפרעות שינה, נהגים מקצועיים או כאלה הנוהגים למרחקים ארוכים.
שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", התייחס לתוצאות הסקר: "עייפות יכולה להיות קטלנית בכביש, ועל כן המדינה צריכה להגביר את המודעות בקרב הנהגים לסכנות שבנהיגה בעייפות, ובמקביל יש להגביר את האכיפה בקרב נהגים מקצועיים הנאלצים לעבוד שעות ארוכות מעל המותר בחוק".
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg