ילדים מהמגזר החרדי חשופים יותר לתאונות דרכים מאשר


ילדים בסיכון
26.2.12

ילדים מהמגזר החרדי חשופים יותר לתאונות דרכים מאשר ילדים חילוניים
מה גורם לילדים במגזר החרדי להיות חשופים יותר לתאונות דרכים?
חוסר מודעות? חינוך לקוי או הסתמכות על גורמים חיצוניים?
הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פירסמה דו"ח מחקר מסכם על היפגעות ילדים
בתאונות דרכים כרוכבי אופנים וכהולכי רגל בחברה החרדית.
הדו"ח שנכתב על ידי ישי המנחם, שרון לוי ומיכל קליין
מצא כי מבין סיבות ההיפגעות השונות, תאונות דרכים הן הסיבה המובילה לתמותת ילדים בני 17-1. מבין קבוצות משתמשי הדרך, ילדים הולכי רגל ורוכבי אופניים הם מהפגיעים באוכלוסיה.
מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנים 2010-2006 על היפגעות בתאונות דרכים בישובים בהם האוכלוסייה החרדית מהווה את רוב אוכלוסיית הישובעלו הממצאיםהבאים:
שיעורי הנפגעים בתאונות דרכים בקרב פעוטותבגילאי 4-0 וילדיםגילאי 14-5 בישובים חרדיים גבוה יותר בהשוואה לכלל האוכלוסייה העירונית.6% מהפעוטות בגילאי 4-0 בחברה החרדית נפגעים בתאונות דרכים לעומת3% מהפעוטות בחברה היהודית הכלליתו22% – מהילדים בגילאי14-5 נפגעים בתאונות דרכים בחברה החרדית לעומת7% מהילדים בחברה היהודית הכללית.
שיעור הולכי הרגל ורוכבי האופניים הנפגעים בתאונות דרכים מתוך סך כל הנפגעים
בתאונות דרכים בישובים החרדיים גבוה פי שניים בהשוואה לכלל הישוביםהעירוניים.
שיעור הולכי הרגל הנפגעים בחציית כביש בקטעי דרך )לא במעבר חצייה ולא ליד צומת), גבוה יותר בישובים החרדיים בהשוואה לכלל הישובים העירוניים (27% ו-21% בהתאמה).
שיעור הולכי הרגל הנפגעים תוך התפרצות לכביש או חצייה כשהם מוסתרים,גבוהיותר
בישובים החרדיים בהשוואה לכלל הישובים העירוניים32% ו-9% בהשוואה ל-19%
ו-6%
בהתאמה).
מדוע זה קורה בחברה החרדית? מומחים בתחום בטיחות בדרכים מעריכים שילדים באוכלוסיה החרדית מהווים אוכלוסייה בסיכון להיפגעות בדרכים. ההסברים הניתנים לכך הם שהחברה החרדית מאופיינת בהשתייכות למעמד חברתי כלכלי נמוך שבא, בין השאר, לידי ביטוי בגודל המשפחה מה שאיננו מאפשר להורים להיות צמודים לילדיהם.
סיבות נוספות הן אופי המגורים ודפוסי תעסוקה והשכלה באוכלוסיה החרדית
העלולים אף הם להשפיע לרעה על בטיחות ילדים בדרכים.
מתודולוגיה
כדי לבסס את מחקרם השתמשו החוקרים במסדי נתונים שונים תוך הסתמכות
על נתונים משדות שונים. החל מרמת תמותה, דרך נתוני אשפוז ועד לפניה
למלר"ד, כדי לכסות ככל הניתן את כל רמות
החומרה של ההיפגעות. המחקר נעשה בשני אופנים:
ניתוחמאפייני ההיפגעות בחברההחרדית
והשוואת מאפיינים אלו לחברה היהודית הכללית. הנתונים נלקחו ממאגר תאונות דרכים של המשטרה והלשכההמרכזית לסטטיסטיקה, מאגר רישוםהטראומה הלאומי ומאגר .NAPIS
על מנת לאתר התנהגויות סיכון של ילדים רוכבי אופניים והולכי רגל בוצעו שלושה סקרי תצפיות באלעד ובמודיעין עילית ובשכונות החרדיות באשדוד שבהם נבחנו התנהגויות הולכי רגל במעברי חצייה, התנהגות בדרכים בהגעה לבית הספר והתנהגות בעת רכיבה על אופניים.
ילדים בסיכון מוגבר
ממצאי המחקר מאוששים את ההשערהשילדים בחברה החרדית מהווים אוכלוסיה בסיכון להיפגעות בדרכים הן כהולכי רגל והן כרוכבי אופניים. הממצאים אףמצביעים עלמגמות ייחודיות המאפיינות את היפגעות והתנהגות ילדים בדרכים ב ציבור החרדי.
מניתוח נתוני נפגעים בתאונות דרכים כהולכי רגל ורוכבי אופניים לפי קבוצות גיל עולה כי אחוז הנפגעים בגילאי 0-17 עקב תאונות דרכים מתוך כל להנפגעים עקב תאונות דרכים גדול יותר באופן מובהק בחברה החרדית, (20.1% לעומת 13.6% החברה היהודית הכללית).
הפער הגדול
ביותר והבולט ביותר בהיפגעות ילדיםב תאונות דרכים בין החברה החרדית לחברה היהודית הכללית נמצא בקבוצת הגיל9-5 אשר מהווה אחוז גדול מתוך כלל הילדים הנפגעים מתאונות דרכים.
בהשוואה בין אשפוז ילדים עקב תאונות דרכים כהולכי רגל ורוכבי אופניים בישובים חרדיים ובישובים יהודיים שאינם חרדיים, תוך התחשבות בגודל ומאפייני האוכלוסייה השונים בישובים אלו, עולה כי בישובים חרדיים נפגעים ילדים מתאונות דרכים יותר מאשר בישובים שאינם חרדיים59.0) ו-55.9 אשפוזים ל-100,000בהתאמה(.
מנתוני האשפוז עולה כי אחוז המאושפזים בגילאי 0-4 ו-9-5 עקב תאונות דרכים
כהולכי רגל ורוכבי
אופניים מתוך כלל הילדים המאושפזים עקב סיבות אלו גדול
יותר בישובים חרדיים (22.9%ו-46.9% בהתאמה) לעומת ישובים יהודיים שאינםחרדיים12.3%) ו-39.9% בהתאמה). בנוסף,
עולה כי אחוז הנפגעים באופן קשה(16+ISS) גדול כמעט פי שניים בישובים חרדיים (9.5% מאשר בישובים שאינם חרדיים .(3.1%
מניתוח נתוני פניות למלר"ד בביה"ח שניידר בשנת 2008 עולה כי אחוז הפונים למיון עקב תאונת דרכים בקבוצת הגיל9-5 מתוך כלל הילדים הפונים למיון גדול יותר בישובים החרדיים39.5%) לעומת הישובים שאינם חרדיים .(27.3%
מנתוני נפגעים בתאונות דרכים עולה כי אחוז הנפגעים כהולכי רגל בקבוצת הגיל9-5 מתוך כלל הילדים הנפגעים כהולכי רגל גדול באופן משמעותי ומובהק סטטיסטית בחברה החרדית (49.9% לעומת החברה היהודית הכללית 34.1%)
מנתוני אשפוז עולה כי 82.5% מהמאושפזים הגרים בישובים חרדיים היו בגילאי 9-0 בהשוואה ל-65% בקרב הולכי רגל הגרים בישובים שאינם חרדיים. מתוכם, הפער הגדול היה בקבוצת הגיל 4-0 בה אחוז המאושפזים עקב תאונת דרכים כהולכי רגל מתוך כלל הילדים המאושפזים עקב תאונה זו היה גדול יותר בישובים החרדיים(32.5%) לעומת הישובים שאינם חרדיים (17.2%).
בהשוואה בין הערים בני ברק ופתחתקווה, הפער בקבוצת הגיל 0-4 היה אף בולט יותר 35.8%(בבני ברקלעומת 5.7% בפתח תקווה(.
התנהגויות מסוכנות
בבחינת התנהגויות הסיכון של ילדים בחציית כביש בסקר תצפיות עולה כי מתוך כלל הילדים הנצפים בשלושת הרשויות החרדיות, כשני שליש חצו כביש באופן לא בטוח או ללא ליווי מתאים (63%)בקרב גילאי9-6 השיעורים היו גבוהים באופן מובהק בהשוואה לשאר הגילאים ועמדו על 77% ילדים שחצו באופן לא בטוח או ללא ליווי מתאים.
כשלישמהילדים (32%)נצפו חוצים את הכביש הרחק מהצומת )מרחק של 2 עד 30 מטריםממעבר החצייה). יותר מ-75 אחוזמתוכם הינם בגילאי 9 ומטה, 50% בגילאי 9-6 ו-26 % בגילאי 5-3.
מכלל הילדים שנצפו במדגם בגילאי 9-3 40 אחוז מתוכם היו מלווים באופן לא מתאים: ללא ליווי כלל או בליווי ילד אחר תחת גיל 9. שני שליש מהנצפים שלוו על ידי מלווה מתאים לא אחזו את ידו
של המלווה כלל. כעשירית מכלל הילדים נצפו חוצים את הכביש כשהם מובילים עגלת תינוק.
שיעור הנצפים עם עגלת תינוק גבוה יותר בקרב גילאי 9-3 (13%)בהשוואה לגילאי 8 .(8%) 17-10
הגעה לבית הספר
בבחינת התנהגויות הסיכון של ילדים בהגעה לבית ספר ברשויות חרדיות עולה כי ביותר משליש מהמקריםהילד הגיע לבית הספר באופן לא בטוח.
כ-90% מהילדים, שנצפו ברשויות החרדיות, מגיעים לבית הספר ברגל. מתוך הילדיםשהיו צריכים לחצות כביש בהגיעם לבית הספר 30% עשו זאת באופן לא בטוח.
5% מהילדים שנצפו ברשויות החרדיות הגיעו לבית הספר באופנים. מרביתם המוחלטת (98%) אינו חובש קסדה כאשר מעל גיל 9 לא נמצאו כלל ילדיםרוכביםחובשי קסדה.
עוד 5% מהילדים המגיעים לבית הספר ברשויות החרדיות מגיעים ברכב פרטי או בהסעה.
ב-39% מהמקריםנצפתה התנהגות לא בטוחה )של ילדים או נהגים(ובעיקר חנייה באופן לא בטוח )חנייה באדום לבן, עצירה במפרץ אוטובוסים,חנייה כפולה(.
במרבית בתי הספר (11 מתוך 15) נצפו סיכונים בהגעה בנסיעה ברכב וסיכונים בעת חציית כביש בקרבת בית הספר.
רכיבה על אופניים
בבחינת התנהגויות הסיכון של רוכבי אופניים בשלוש רשויות חרדיות עולה כי הרוב המוחלט מהילדים לא חבש קסדה (94%) בקרב גילאי17-15 לא נמצא ולו רוכב אופניים אחד חובש קסדה. שיעור זה גבוה מאוד יחסית לנתון הארצי.
כמחצית מהרוכבים בשעות החשיכה נראו עם אביזר נראות אחד לפחות. שיעורם של הנצפים עם אביזר נראות גבוה משמעותית בקרב החובשים קסדה בהשוואה ללא חובשים קסדה) 74%לעומת 48%) ביותר ממחצית מהתצפיות רכב והילדים לבדם, ללא ליווי של מבוגר או של ילדים אחרים. בקרב ילדים בגיל 5-3 כ-19% נצפו רוכבים לבדם ובגיל 9-6כ-59% נצפו רוכבים לבדם.
רק32% מקרב הפעוטות והילדים הקטנים בגילאי 5-3 ו-11%מבין גילאי 9-6נראו רוכבים בליווי מבוגר. בקרב גילאי 5-3 בולט שיעור הרוכבים בקבוצת ילדים (47%).
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg