מה גורם להשארת ילדים בתוך מכונית? המחקר מצביע על הסחת דעת בצירוף של מספר פקטורים שכיחים: חוסר שינה, לחץ, טלפונים, פניות מהעבודה, דאגות, עייפות ושתיית אלכוהול
13.9.13
13.9.13
מוות של תינוקות ושל פעוטות ברכב ממכת חום הוא אירוע נדיר וכך גם המצב בישראל מה שכמובן לא מקל על המשפחות שנקלעו לאירוע טרגי כזה. בארצות הברית נרשמים בממוצע כ-35 מקרי מוות כאלה בשנה. שלוש הסיבות המתוארות במציאות בארה"ב קיימות גם בישראל. מקרי המוות הם אחוז קטן מכלל המקרים בהם ילדים נשכחים, מושארים או נלכדים ברכב. ברוב המקרים, האירוע מסתיים ללא נזק גופני או עם פגיעות קלות יותר. מוות ממכת חום מתרחש כאשר הילד נותר ברכב לזמן ממושך באזור חם ובעונה חמה.
אזהרה בפני סוג כזה של תאונות פורסמה כבר ב-1976, אבל בעשורים האחרונים יש יותר פרסומים וככל הנראה יותר אירועים. שכיחות התאונה מסוג זה עלתה בעקבות הפעלת כריות אוויר ברכב, והעברת מושבי התינוק למושב האחורי כך שהמבוגר הנוהג אינו רואה את התינוק שברכב.
על פי הנתונים שתועדו בארצות הברית, לא כל הילדים שמתו ממכת חום ברכב נשכחו. כ-54% מהמקרים הם מקרי שכחה: ההורה או המבוגר המסיע שכח את הפעוט שנמצא ברכב ויצא לענייניו. ביותר מ-25% מהמקרים, הילד הושאר ברכב ביודעין, כנראה מתוך מחשבה שהשהות תהיה קצרה או שהפעוט מוגן בדרך כלשהי, בכ-20% מהמקרים הילדים לא הושארו ברכב אלא נכנסו לרכב לא נעול ונלכדו בו.
ארועי הקיץ האחרון שבו ילדים ותינוקות הושארו ברכב הביאו להקמת וועדת מומחים שכללה את: פרופ' צבי זמישלני, פסיכיאטר, מנהל המרכז לבריאות הנפש "גהה". ד"ר דניאל חמיאל, פסיכולוג קליני בכיר ומדריך, מהמרכז לבריאות הנפש ברמת חן. ד"ר אמיר מנדל, פסיכיאטר, פסיכותרפיסט ויועץ למנהלים וארגונים.
הועדה הוקמה על ידי יושב ראש הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים שביקש לבדוק האם ניתן למצוא מאפיינים שמגדילים את הסיכון לאירוע השארת תינוק ברכב, מהסוג שמוביל לעיתים לפגיעות חום קטלניות. הכוונה היתה להעריך אם יש מאפיינים אישיותיים שניתן לזהות במבוגרים המועדים יותר לארוע כזה, או מאפיינים נסיבתיים שמגדילים את הסיכון להתרחשותו.
מאפייני המבוגרים המעורבים
ככל שעולה מן התיעוד הקיים, לא ניתן להבחין במאפיינים ייחודיים בקבוצת המבוגרים שהיו מעורבים במקרי המוות של ילדים עקב שכחה ברכב. מדובר במטפלים מסוגים שונים, כולל שמרטפים, עובדי מעון, עובדי הסעות, סבים וסבתות &ndashאך הרוב הגדול הם הורים, ובניגוד לדעה האינטואיטיבית, לפחות בארצות הברית, מדובר ביותר אמהות מאשר אבות. בכ-9% מהמקרים היו אלה שני ההורים יחד. ככל שנבדק, לא תוארו מאפיינים חריגים של הורים אלה, לא בהתנהלות הכללית שלהם, לא בקשר שלהם עם הילדים. מקובל התיאור שמדובר בדרך כלל בהורים נורמטיביים. המקצועות בהם עובדים הורים שהיו מעורבים במקרים כאלה מגוונים: הוראה, פקידות, עבודה סוציאלית, רפואה ורפואת שיניים, משטרה, צבא, אלקטרוניקה, ניהול ומחקר. האסון נגרם עקב תקלה והסחת דעת, ואת כל שידוע על אוכלוסיית הסיכון ניתן לסכם במשפט "זה יכול לקרות לכל אחד". נוסחה זו איננה מתבססת על מידע מחקרי מקיף ומעמיק, אבל בנתונים הקיימים, אין מידע שיסתור אותה, והיא המתאימה ביותר לנתונים שיש בידינו.
כאמור, חלק ממקרי המוות ממכת חום לא נגרמים משכחה, אלא מאי נעילה של רכב, או מהשארת פעוטות ברכב ביודעין. לא מצאנו תחקיר או מחקר שהבדיל בין ציבור ההורים והמטפלים ששכחו ילד ברכב לבין אלה שהשאירו ילד ביודעין, מתוך כוונה לשוב לרכב בעוד מועד. ההתייחסות וההמלצות המקובלות בארצות הברית לגבי כל הצורות של השארת ילדים ברכב, הן אחידות.
מאפייני הנסיבות
בהנחה שמדובר בציבור רגיל ונורמטיבי, בעיקר של הורים, בדקנו האם ניתן להצביע על נסיבות יוצאות דופן בעטיין הורים כאלה שוכחים את ילדם ברכב.
רוב המחקר שמצאנו לא התמקד בשאלה זו באופן ישיר. במחקר אחד תואר ששכיחות התופעה עולה כאשר ההורה, או המבוגר, המסיע, חורג מן השגרה היומית הרגילה עקב שינויים בסדר היום, או במסלול הפיזי של הנסיעה. אף שאין התייחסות מפורשת לעניין, ראוי אולי לציין את מה שנראה אינטואיטיבית מובן מאליו: נראה שרוב האירועים מתרחשים בהסעות שיש בהן מספר תחנות, כלומר כאשר צריך להשאיר את הפעוט במעון, או במקום אחר, בדרך לתחנה נוספת, כמו עבודה.
להסחת הדעת עשויים לתרום צירוף של מספר פקטורים שכיחים: חוסר שינה, לחץ, טלפונים, פניות מהעבודה, דאגות, עייפות ושתיית אלכוהול. בסך הכל, נראה שמדובר בצירוף של נסיבות שהן שגרתיות למדי, בעיקר אצל הורים צעירים אשר צריכים לשלב קריירה ועבודה עם טיפול בילדים קטנים.
הוועדה מצאה כי שכחת תינוקות במכונית הינה תופעה נדירה גם בישראל וגם בארה"ב ואין מחקרים מעמיקים על "אופי" השוכחים.
א.רק כ-50% מכלל התינוקות שמתים ממכת חום במכונית בארה"ב הם כתוצאה משכחה, השאר הינם תוצאות של השארת תינוקות לתקופה "קצרה", או כניסת ילדים בעצמם למכונית. מכאן באה המלצה שיש לאסור ולאכוף השארת ילדים במכונית ללא מבוגר גם לא לתקופה קצרה!! יש לנעול את המכונית ולוודא שאין אדם או בעל חיים במכונית עם עזיבת המכונית.
ב.על הרשות לצאת עם קמפיין הסברה לקראת הקיץ בישראל. יש לכוון את הקמפיין לתחילת הקיץ שכן אז הסיכון למכת חום עולה. יש ליידע את הציבור כי חום הגוף של ילדים עולה במהירות של פי 3-5 מאשר זה של מבוגרים וכי השארת ילד ברכב, גם למספר דקות וגם כאשר החלון פתוח בחלקו, עשויה לגרום למוות ממכת חום.
ג.בקמפיין יש להדגיש שיש לוודא ככל שניתן על ידי בן הזוג השני שהתינוק הגיע ליעד!
ד.יש לעודד בקרה בתוך המשפחה: כאשר הורה מסיע, ובמיוחד אם ההסעה עבורו היא חריגה מהשגרה, וכאשר יש הורה נוסף, מומלץ שההורה האחר יטלפן לברר האם הילדים הגיעו בשלום ליעדיהם. ייתכן שאפשר לחנך לבקרה מעין זו, ושזה כיוון אפשרי לקמפיין ממוקד.