ילדים חגורים

מאת: נועם קום


פגיעות בילדים במהלך תאונות דרכים הם הסיבה הראשונה לתמותת ילדים בישראל וגורם האשפוז השני מבחינה מספרית, עובדות מעוררות דאגה.

העובדות ברורות:
  • שימוש במושבים איכותיים מצמצם בכ-70 אחוז את הפגיעות בילדים.
  • שימוש במושבים איכותיים מקטין באופן משמעותי את שיעור התמותה בקרב תינוקות עד גיל שנה היושבים נגד כיוון הנסיעה.
  • המומחים ממליצים להושיב תינוק עד גיל שנתיים נגד כיוון הנסיעה.
  • מושבי הבטיחות מפחיתים את הסכנה לפציעה בכ-90 אחוז.
בשנת 1996 יזמה רנו, בשיתוף עם קבוצת מומחים בינלאומיים המתמחה בחקר תאונות דרכים, את תוכנית המחקר CREST, במטרה להעמיק את ההבנה בכל הנוגע להגנת על ילדים בעת התנגשויות רבות עוצמה.
המחקרים והידע הנרחב שהצטברו בחברת רנו הפכו לאבני היסוד של תורה בטיחותית העוסקת בצרכי הבטיחות המיוחדים של ילדיםברכב.התפיסה הבטיחותית מבוססת על ההכרה שילדים היושבים בכלי רכב הנם בעלי צרכים ייחודיים המשתנים לאורך השנים בהתאם למאפיינים גופניים. פועל יוצא מכך פיתחה רנו מושבים איכותיים המעניקים הגנה לאיברים הפגיעים ביותר בכל גיל.
במחקרים התברר כי הפגיעות השכיחות ביותר עד גיל שנתיים הן פגיעות צוואר, הנובעות מעומס מתיחה מוגבר של הראש על הצוואר בזמן תאונה.הפתרון לבעיה זאת הוא הצבת המושב עם הגב לכיוון הנסיעה, דבר המפחית משמעותית את העומס המוטל על הצוואר.
אצל ילדים בגיל שנתיים עד ארבע, האזור הפגיע ביותר הוא הראש, כתוצאה מחבטה במשענת הגב של המושב הקדמי. אצל ילדים בגיל ארבע עד עשר מרבית הפגיעות הן פגיעות בטן. המענה שלרנו לבעיה זו הוא מושב מגביה (בוסטר) המאפשר למקם את הילד על כרית המושב ואת חגורת הבטיחות על ירכיו.
מושבי הבטיחות – לא מה שחשבתם
בשנים האחרונות הגיעו לשוק דור חדש של מושבי בטיחות חדשניים ומערכות ריסון, המבוססים על התקן האירופי להתקנה לרכב ISOFIX. מושבים חדשים אלה מכסים את כל טווח הגילים מהנסיעה הראשונה של התינוק מבית החולים הביתה ועד גיל 10. כל מושב נותן מענה לצרכים הספציפיים ולהתנהגות האופיינית של ילד בכל גיל.
המושבים החדשים מקובעים ומחוברים למושב המכונית בצורה פשוטה ויעילה. חשוב לציין כי פשטות ההרכבה טומנת בחובה גם את אי היכולת למנוע טעויות בהתקנה.
מה אומר החוק?
כל ילד שטרם מלאו לו 8 שנים חייב לשבת כל זמן הנסיעה בהתקן ישיבה מיוחד כאשר הוא חגור !
אין להסיע במושב הקדמי ברכב מנועי ובמושב אחורי ברכב מנועי ששנת ייצורו 1983 ואילך (למעט אוטובוס, מונית ואופנוע) אלא בתנאים הבאים:
(א) תינוק מיום לידתו ועד לגיל שנה, אלא אם כן גבו של מושב הבטיחות מופנה לחזית הרכב נגד כיוון הנסיעה.
ב)ילד שטרם מלאו לו 3 שנים, אלא אם כן הילד רתום במושב בטיחות המתאים לגובהו ולמשקלו.
(ג) ילד שמלאו לו 3 שנים וטרם מלאו לו שמונה שנים, אלא אם כן הוא רתום במושב בטיחות או במושב מגביה (בוסטר) המתאים לגובהו ולמשקלו.
הגדרות להתקן ישיבה:
1)"מושב בטיחות" &ndash מושב הרתום לרכב באמצעות חגורת בטיחות. מיועד להסעת ילדים ברכב, במושב עצמו מותקנות חגורות המיועדות לרתימת הילד.
2)"מושב מגביה" (בוסטר) &ndash מושב המיועד להסעת ילדים מעל גיל 3 ועד 9 שנים ברכב, כאשר הילד היושב עליו רתום בחגורת הבטיחות של הרכב.
.
שאלות נפוצות
האם ישיבת ילד במושב הקדמי לצד הנהג מסוכנת?
המושב הקדמי חשוף יותר לפגיעה מכריות האוויר או משברי זכוכיות בעת שמתרחשת תאונה. הושיבו ילדים במושב האחורי שכן במושב האחורי הילדים תמיד מוגנים יותר.
האם יש לעשות הבחנה בין כלי רכב שבהם מותקנות כריות אוויר במושבים הקדמיים לבין כלי רכב שבהם לא מותקנות כריות אוויר?
ההבחנה חשובה ויש לפעול על פי הכללים הבאים.ברכב שבו לא מותקנות כריות אוויר מול המושבים הקדמיים או ברכב בו ניתן לבטל את הפעלתם מותר להושיב ילד במושב הקדמי שלצד הנהג בתנאים הבאים:

  • תינוק מגיל לידתו ועד גיל שנה כאשר הוא יושב בכסא בטיחות המתאים לגודלו ולמשקלו, יש להושיב את התינוק אך ורק נגד כיוון הנסיעה.
  • ילד מגיל שנה ועד גיל שלוש כאשר הוא יושב במושב בטיחות המתאים לגודלו ולמשקלו.
  • ילד מגיל שלוש ועד גיל שמונה כאשר הוא יושב במושב מגביה (בוסטר).
  • ילד מגיל שמונה ואילך כאשר הוא חגור בחגורת הבטיחות המותקנת ברכב והיא מונחת על חזהו באלכסון.

מה לגבי רכב שמותקנות בו כריות אוויר מול המושבים הקדמיים ואין אפשרות לבטלם ?
במקרה שאין אפשרות לבטל את פתיחת כרית האוויר של הנוסע לצד הנהג, איןלהושיב ילדים במושב הקדמי. מותר להושיב במושב שלצד הנהג ילד מגיל שלוש ועד גיל שמונה רק כאשר הוא יושב במושב מגביה (בוסטר) המתאים לגודלו למשקלו ולמבנה גופו והוא רתום עם חגורות הבטיחות המותקנות ברכב מונחות על חזהו באלכסון.
מה לגבי ילדים מבוגרים יותר ?
ילד מגיל שמונה ומעלה כאשר הוא חגור בחגורת הבטיחות המותקנת ברכב והיא מונחת על האגן ועל חזהו באלכסון יכול לשבת במשוב הקדמי.
האם מכונית המצוידת בשש כריות אויר פוטרת את חובת החגירה ?
העובדה שמכונית מצוידת בשש כריות אוויר אינה אומרת כי אפשר להימנע מחגירת חגורת הבטיחות. חובת כל הנוסעים לרבות ילדים היושבים במושב האחורי להיות חגורים בשל הסכנה להיפגע מהן בעת הפעלתם.
מה היתרון בהתקני האיזופיקס ?
התקני ה- ISOFIX קיימים במכוניות חדישות, מדובר בחגורות מיוחדות למושבי בטיחות שנועדו לחיבור ולעיגון מהיר יעיל ובטיחותי של מושבי הבטיחות המותקנים במושב האחורי להתחברות עם ההתקנים נידרש לרכוש כיסאות מיוחדים המתאימים לחיבורי ה- ESOFIX .
מהו הסדר הבטוח להושבת כמה ילדים במושבי בטיחות במושב האחורי ?
אין להושיב ילד על מושב מגביה בוסטר במושב האמצעי כך שייחגר רק בחגורת בטן בלבד. עליו לשבת בצד כך שייחגר עם חגורת האגן כתף הקיימת ברכב. במושב האמצעי יש להושיב ילד עם כיסא בו מותקנות חגורות בטיחות עצמאיות או ילד גדול עם מבנה גוף מתאים.
מהי צורת הישיבה הנכונה של הילד במושב הבטיחות ?
יש להקפיד על הכללים הבאים: הילד ישב זקוף כאשר גבו צמוד לגב המושב. הברכיים מתקפלות בנוחות בקצה המושב. חגורת האגן מונחת על אגן הירכיים של הילד. חגורת הכתף מונחת על הכתף ועוברת באלכסון במרכז בית החזה ולא באה במגע עם הצוואר.
כיצד ניתן לרכוש מושב בטיחות איכותי ובטוח ?
בטיחות הילד תלויה באיכות המושב. חשוב לבדוק כי למושב תו תקן, לוודא כי תאריך הייצור אינו מיושן, לבחון את שיטת החיבור והעיגון לרכב, אם ברכב התקני ESOFIX מומלץ לרכוש מושב מסוג זה, נוחות הישיבה לילד חשובה וכדאי לנסות את המושב בחנות בטרם הרכישה.
מושב בטיחות לילדים בגילים 0 עד 12 חודשים (עד 13 ק"ג)
מושב בטיחות לילדים בגילים 6 חודשים עד 4 שנים (עד 18 ק"ג)
מושב בטיחות לילדים בגילים 6 חודשים עד 4 שנים (עד 18 ק''ג)
מושב בטיחות בוסטר לילדים מעל גיל 3 ועד 9 שנים.
מושב בטיחות בוסטר לילדים מעל גיל 3 ועד 9 שנים.
מושב בטיחות לילדים בשיטת ESOFIX
מושב בטיחות לילדים בשיטת ESOFIX
להדפסה

שיתוף המאמר:

Facebook
Twitter
Email
WhatsApp

אוטוקום ניוזלטר

לקבלת מבזקי רכב בנושאי חדשות רכב, צרכנות בתחבורה ומבחני דרכים מלאו פרטים:

shutterstock_445850944(1).jpg