מגמות שוק הרכב 2013

איזון השוק מגמות שנת 2013
מסיכום מגמות מכירת המכוניות של 2013 ניתן לנתח את העדפות שוק הרכב. רפורמת המיסוי הירוק הביאה לשינוי העדפות הציבור ברכישת מכוניות. מסתבר שבניגוד לעבר הרוכשים מסתפקים במכוניות קטנות חסכוניות ובעיקר זולות. מה שמביא לאיזון בין קטגוריות מבנה המכוניות.
20/1/2014
אפשר לסכם את 2013 בהצהרה שזו היתה שנה מפתיעה לטובה לעוסקים בענף הרכב. בתחילת השנה לא היינו אופטימיים במיוחד בשל החשש למיתון, אולם התחזיות התבדו, וסיכום המכירות השנתי לימד על מכירות של 212,581 מכוניות - קצת פחות משנת 2010, הנחשבת לשנת שיא במכירות, שנמכרו בה 226 אלף מכוניות. מי זוכר את רמת המכירות על לשנים שקדמו לה? 150 אלף מכוניות בשנה במקרה הטוב. ללא ספק, רפורמת המיסוי הירוק ועמה הוזלת מיסי קנייה על רכבים קטנים וחסכוניים ופחות מזהמים, התפתחות שוק הליסינג הפרטי ויצירת תחרות הם הגורמים לשינוי של מפת הענף.
לא רק משפחתיות- שנת 2013 מאופיינת בבירור בהעדפות הציבור למכוניות צנועות וקומפקטיות בקטגוריות המיני והסופר מיני. המכונית הנמכרת ביותר ב-2013 היתה מכונית מיני, פיקאנטו של קיה, עם 9,659 מסירות. גם האלטו של סוזוקי שמרה על מקומה בשנים האחרונות כאשר היא מחזיקה בתג המחיר הנמוך ביותר בקטגוריה, 60 אלף ₪ בקירוב. היא סיימה שנייה בקטגוריה עם 2,410 מסירות.

מכירות מכוניות מיני
מכוניות
מספר המסירות
קיה פיקנטו
9,659
ניסאן מיקרה
4,201
סוזוקי אלטו
2,410
סוזוקי ספלאש
2,140
מיצובישי ספייס סטאר
1,951
 
מכירות מכוניות סופר-מיני
מכונית
מספר המסירות
יונדאי i20
6,421
קיה ריו
4,200
טויוטה יאריס
4,165
סיאט איביזה
3,864
מאזדה 2
3,299
 
משפחתיות קומפקטיות- ב-2013 חל מפנה בולט - ביקוש למכוניות סופר מיני עם תא מטען. מכוניות אלו זולות יותר מהמשפחתיות, והפער מגיע ל-28,000 שקלים. מדובר בחיסכון בעלות הליסינג ובשווי השימוש. הדגמים הבולטים הם I 25 של יונדאי, סוזוקי SX4, סקודה ראפיד, פיג'ו 301, סיטרואן אליזה, קיה ריו ועוד. הקטגוריה המשפחתית המצומצמת קיבלה תנופה, והיא צפויה להתרחב השנה עם מיצובישי אטראג' בתג מחיר של 94,000 שקלים. כ- 61 אחוזים מהישראלים העדיפו בשנת 2013 מכוניות עם מנועים בינוניים וקומפקטיים שגודלם 1,6-1,2 ליטר.

מכירות סופר-מיני - סדאן
מכונית
מספר המסירות
יונדאי i25
4,666
סוזוקי SX4
3,970
סקודה ראפיד
2,575
פיג'ו 301
1,049
 
מכוניות משפחתיות- הקטגוריה המשפחתית עדיין מובילה את המכירות, אם כי במינון מצומצם מבעבר. זו כבר מגמה בולטת שמאזנת את השוק, ועם זה בשוק הליסינג השליטה שלה מובהקת. עובדים המקבלים רכב צמוד עדיין מעדיפים לקבל רכב משפחתי: אם כבר משלמים על עלות המכונית ושווי שימוש, מן הראוי לבחור מכונית שתיתן מענה לצרכים ולאופי הנסיעות. בקטגוריה זו הקורולה של טויוטה חוללה מהפך לאחר שכבשה את צמרת המשפחתיות בפער ניכר ממתחרותיה, וזאת על אף שרק בחודש יולי הושק הדגם החדש. מדגם זה נמכרו 7,377 מכוניות בתוך חמישה חודשים. אחריה בלטו יונדאי i-35, פורד פוקוס ורנו פלואנס. סיכום המכירות לשנת 2013 מלמד גם על פתיחות מסוימת לביקוש במבנה הצ'בק משפחתי עם חמש דלתות. מבנה זה נפוץ במדינות אירופה, ויתרונו במידות קומפקטיות ובהפיכת הרכב לדו-שימושי - הסעת נוסעים והובלת מטען. כאן בלטו יונדאי i-30, פולקסווגן גולף, טויוטה אוריס ורנו מגאן.

מכירות מכוניות משפחתיות
מכונית
מספר המסירות
טויוטה קורולה
9,370
יונדאי i35
7,225
פורד פוקוס
6,102
רנו פלואנס
5,700
סקודה אוקטביה
3,961
 
 
משפחתיות למנהלים- קטגוריית המשפחתיות למנהלים כוללת מכוניות משפחתיות גדולות בעלות רמות משופרות של הידור ואבזור. מחיריהן יקרים בעד 40 אלף שקלים ממחיריהן של מכוניות משפחתיות. קטגוריה זו נשחקה באופן ניכר ב-2013 לאחר שנמסרו פחות מ-7,000 מכוניות. מכוניות מייצגות הן מאזדה 6, סקודה סופרב שהפתיעה לטובה במספר המסירות, פורד מונדיאו וטויוטה אוונסיס.

מכירות מכוניות משפחתיות גדולות
מכונית
מספר המסירות
מאזדה 6
2,273
סקודה סופרב
1,220
פורד מונדיאו
580
טויוטה אוונסיס
576
פולקסווגן פאסט
431
 
רכבי פנאי-שטח בתנופה- את צמצום הביקוש למכוניות מנהלים אפשר לפרש בתנופת המכירות של הג'יפונים והקרוסאוברים. בקטגוריה זו בלטו מיצובישי אאוטלנדר, מאזדה CX5, יונדאי ix-35, ניסאן קשקאי, קיה ספורטאג' ועוד. לנישה הזו נכנסו לאחרונה ניסאן ג'וק, טראקס של שברולט, סוזוקי קרוסאובר, רנו קפצ'ור ועוד. מכוניות מקטגוריה זו אינן נפוצות בעסקאות ליסינג תפעולי עקב בעיות של נראות ותדמית. לעומת זאת בערוץ הליסינג לפרטיים יש להן ביקוש רב. מכאן שמשקל הרכישות של חברות הליסינג רב משמעות.
 
מכירות מכוניות פנאי שטח
מכונית
מספר המסירות
מיצובישי אאוטלנדר
3,239
מאזדה CX5
3,139
יונדאי ix-35
2,368
ניסאן קשקאי
2,032
קיה ספורטאז
1,975
 
יבואנים בצמרת- מיקום היבואנים בצמרת המכירות קיבל תפנית לאחר שקבוצת צ'מפיון העפילה למקום השני עם 13.3 אחוז מהיקף השוק, ואחריה קבוצת כלמוביל שחולשת על 18.5 אחוז מהשוק. צ'מפיון הציעה ומציעה מגוון דגמים חסכוניים ואיכותיים, אך המפנה מבחינתה התרחש כשהחברה פנתה למגזר העסקי משנת 2013 עם השקת הראפיד סופר מיני בעל תא מטען. הקמת מחלקה עסקית ואיחוד מותגי החברה היו שני מהלכים אסטרטגיים בעלי משמעות שנתנו מענה כלכלי ושירותי. אחרי כלמוביל נמצאות חברת דלק מוטורס עם היקף של 11.9 אחוזים מהשוק, יוניון מוטורס עם 10.5 אחוזים, טלקאר עם 9.8 אחוזים מהשוק וקבוצת קרסו עם 9.5 אחוזים מהיקף השוק.
שערי מטבע- אין להתעלם מהשפעתם של שערי המטבעות שבהם נסחרות המכוניות. בעבר נקבע המחיר לפי סל מטבעות. כשהחלה הרפורמה היבואנים עברו לתמחור לפי שער המטבע שבו נסחרת המכונית. המכירות של מאזדה למשל צנחו עקב עלייה שער היין אשתקד בשיעור של יותר מ-20 אחוז (בגלל אסון הצונמי). ממאזדה 3, שהיתה עד לפני שנה מלכת המכירות במשך שנים, עם יותר מ-20 אלף מסירות ב-2010, נמכרו ב-2013 קצת יותר מ-1,200 מכוניות. לצניחה במכירות תרמו כנראה גם החלפת הדגם שאזל והוחלף בחדש ברבעון האחרון של השנה, וכן בעיות המלאי. השנה, אם ייפתרו בעיות המלאי, סביר להניח שהדגם יחזור למקום גבוה.
חברות ליסינג- כ-207 אלף מכוניות נמצאות בבעלות חברות הליסינג בארץ. משקל הרכישות לציי רכב ירד לרמה של 44% לעומת 60% בשנת 2007, בשיא. למרות כל זאת היקף הפעילות של חברות הליסינג נותר ללא שינוי. הליסינג הפרטי צובר תאוצה בשנים האחרונות תוך התמקדות בלקוחות של ציי רכב. השינוי גורם לעובדים שמקבלים רכב ממקום העבודה לבחור בליסינג פרטי, שהוא זול יותר ובתנאים די זהים לתנאים הנלווים לרכב צמוד. בנוסף, חברות הליסינג הוכרו כדילרים רשמיים למכירת מכוניות חדשות. הן מוכרות מכוניות חדשות עם 0 ק"מ לצרכנים פרטיים. המגמה התפתחה, והיא נאמדת ב-10% מהשוק, כלומר קצת יותר מ-20 אלף מכוניות בשנה.
 
הדפסה
   
שלח לחבר
אתרי יבואן